חנוכה חג יפה כל כך וטעים כל כך... עם יד על הלב מי מאתנו, ילדים ומבוגרים כאחד, לא אוהב את החג הזה? מראה הסופגניות שבשנים האחרונות נהיה צבעוני ומפתה יותר ויותר והלביבות המגוונות שנמסות בפה עם שלל הירקות שבתוכן: תפ"א, בצל, בטטות, קישואים, תירס ועוד– כיד הטעם האישי, הדמיון והיצירתיות – מגבירים את התיאבון, לצד אורם של הנרות המרצדים. אבל מה עם עושים עם כמויות השמן העצומות? בואו וקראו כיצד נוכל להכין את המאכלים האהובים עלינו בגרסה בריאה יותר – הגרסה האפויה – ועדיין לשמור על המרקם והטעם הנפלא.

סופגניות ולביבות טעימות ויותר בריאות
סופגנייה ממוצעת מכילה בין 500-400 קלוריות. וביננו מי מסתפק באחת? אז איך נקטין את כמות הקלוריות ונשמור על הטעם? חשוב לשמור על כמות הסוכר שבמתכון כי היא מסייעת לשמרים להתפתח ושומרת על המתיקות הרצויה. כמו כן הקפידו לעקוב אחר ההוראות ולהתפיח את הבצק כהלכה, כדי שמרקם הסופגנייה לא יצא דחוס מדי. בנוסף אל תשכחו לכבות את התנור בזמן. אפיית יתר תקשה את הסופגניות ובנוסף תקשה על תהליך הזלפת המילוי, שחשוב כל כך לטעם הסופגנייה.

איך נאפה לביבות בצורה הטובה ביותר? כדי שהלביבות יצאו פריכות רפדו תבנית בנייר אפייה ורססו מעט שמן. הכינו את הלביבות לפי ההוראות והניחו אותן על גבי נייר האפייה המשומן. אחרי כרבע שעה הפכו את הלביבות לצד השני בעזרת מרית שטוחה לעשר דקות נוספות. טעמו אחת ואם יש צורך השאירו בתנור החם לעוד כמה דקות. כך יישמר הטעם העסיסי של הלביבות והמראה מעורר התיאבון. תוכלו להשתמש גם בתבנית שקעים מסיליקון. באופן זה הלביבות ייראו כמו פשטידות קטנות אך יהיו יותר בריאות ומאוד טעימות.



מוותרים על המחבת ועל ריח הטיגון
הנה עוד כמה עצות מועילות להכנת מאכלים אהובים לימי החג ובכלל – באמצעות אפייה במקום טיגון.

מי מוכן לוותר על שניצל? את המאכל העסיסי האהוב על ילדים נוכל להכין גם בלי להשתמש במחבת ובשמן. השיטה המומלצת היא להכין תערובת שכוללת ביצים, חרדל, רוטב סויה ותבלינים ולהניח בה את נתחי חזה העוף במקרר למשך שעתיים. לאחר מכן טובלים את הנתחים בפירורי לחם ומכניסים לתבנית מעט משומנת. כך יישמר המרקם הקריספי של השניצל במהלך האפייה.

ואיך אפשר שניצל בלי צ'יפס? כדי ליצור מנה בריאה יותר מומלץ גם את התוספת האולטימטיבית לאפות בתנור. כדי שהצ'יפס יצא פריך מומלץ למרוח חלבון של ביצה על תפוחי האדמה לפני ההכנסה לתנור. דרך נוספת היא לגרר את תפוחי האדמה, להוסיף להם שמן ומעט תבלינים וליצור מעין לביבות קטנות. כך יצאו לכם צ'יפסים שטוחים אבל פחות משמינים.

תוספת של ירקות היא בעלת ערך תזונתי משמעותי. איך נהפוך אותם לפריכים ומגרים גם עבור הילדים? חותכים את הירקות שרוצים – חצילים, קישואים, פלפלים ומה שאוהבים – מושחים אותם במעט שמן ומצפים בפירורי לחם. אם פנים הירקות קשה יותר יש להשאיר יותר זמן בתנור, עד שהירקות מתרככים.

אז למה אתם מחכים?
באתר השף הלבן תוכלו למצוא מתכונים להכנת לביבות וסופגניות אפויות: לביבות אפויות, לביבות אפויות – כרשה, דלורית וגבינות, לביבות תפוחי אדמה ובטטה אפויות, סופגניות אפויות, סופגניות אפויות דיאטטיות.

למתכונים נוספים של מאכלים אפויים ולא מטוגנים לחנוכה ובכלל, היכנסו לאתר השף הלבן
בתיאבון וחג שמח!