טיפים לשמירה על גבינות - מתן תנאים אופטימליים

טיפים לשמירה על גבינות

כולנו אוהבים לשלב גבינות שונות בארוחת הבוקר, הצוהריים והערב. בבוקר נאכל בדרך כלל גבינה צהובה או גבינה לבנה, בצוהריים נוכל להתענג על גבינות המשולבות בקינוח בעוגה או ברוטב לפסטה, ובערב אנו יכולים ליהנות מכוס יין לבן עם פלטת גבינות עשירה. אם גבינות הן חלק בלתי נפרד מחייכם, בוודאי יצא לכם להיתקל בתופעה פחות נעימה – העמידות של גבינות אלה במקרר. חלקן מתחיל להעלות עובש או להתייבש אם לא אוחסנו כראוי. במאמר זה נציין מספר טיפים מועילים כיצד לשמור על גבינות שונות בתנאים אופטימליים.

מאת: עורך השף הלבן
טיפים לשמירה על גבינות

גבינות קשות איכותיות מומלץ לשמור בנייר מתאים שימנע מהאוויר לחדור אליהן אך לא יפגע בטעם כמו ניילון נצמד. הגבינה משחררת אמוניה וזקוקה כל הזמן ללחות. לכן, אפשר להשתמש בשתי שכבות לכיסוי גבינה – נייר פרגמנט (כמו זה שמשמש לעטיפת הגבינה שאתם קונים במעדניה) ולאחר מכן נייר כסף שאינו נוגע ישירות בגבינה עצמה.


לפעמים אנו נוטים לחתוך מספר חתיכות מגבינה בולגרית ולשפוך את המים שנמצאים בקופסה שלה. המים הללו לא נועדו לשלוט בטעם הגבינה או במרקם שלה, אלא דווקא לשמור על הלחות סביבה לאורך זמן. לכן, חשוב לשמור שהגבינה תמיד תהיה מוקפת במים. מלבד זאת, מים אלה כוללים לרוב מעט מלח. אם גיליתם שהגבינה שלכם חשופה לאוויר הוסיפו מעט מים חמימים (לא רותחים) וערבבו מעט מלח לפני שאתם יוצקים אותם לקופסה.

טעות נפוצה שרבים נוטים לעשות היא שמירה על הגבינות בתוך קופסה אטומה, מתוך מחשבה שכך ימנעו מגע עם האוויר והתייבשות הגבינה. בפועל, מדובר בטעות. גבינה אינה מיועדת להיות בתוך מיכל אטום, היא זקוקה לאפשרות לפינוי מהיר של האמוניה, לכן, אם כבר בחרתם בקופסה כלשהי, הניחו את הגבינה בתוך הנייר שבו הגיעה מהמעדנייה, ולאחר מכן הכניסו אותה לקופסה עם חורים או ללא מכסה. 

הגבינות הטובות ביותר המגיעות מאיטליה ומצרפת, כוללות לעיתים ניחוח לא נעים שמתפשט ברחבי המקרר. במקום לאחסן את הגבינה במקום אטום, הניחו באותו המדף קופסה עם סודה לשתייה הסופחת את הניחוחות הללו. כך, הגבינה תשמר בתנאים אופטימליים והמקרר לא ידיף ניחוח מעיק.

כאשר אתם מכינים ארוחת ערב ורוצים להוציא את הגבינה כדי לחתוך ממנה חתיכה, רבים מחזירים גבינה זו לאחד המדפים כאשר היא פתוחה מעט. חשוב לשמור שהגבינה תהיה סגורה היטב, ולא תהיה חשופה לשינוי של הטמפרטורה בתוך המקרר המתרחש כאשר פותחים את הדלת. לכן, מומלץ להשתמש במגרות התחתונים המיועדות לאחסון פירות וירקות או להשתמש במגרה האמצעית אם אינכם פותחים אותה בתדירות גבוהה. 

גבינה כחולה מבוססת על עובש הגדל בה כחלק מהטעם החזק והנפלא שלה. גבינות ברי, לעומת זאת, הן רכות להפליא ושומרות על לחות גבוהה. גבינת גאודה יבשה יותר וזקוקה לתנאים שונים משתי הגבינות האחרות. לכן, כאשר אתם מאחסנים גבינות במקרר רצוי להפריד אותן אחת מהשנייה, ולא להשתמש אף פעם באותה קופסה לאחסון כל סוגי הגבינות. 

השאירו גבינות צהובות פשוטות יחדיו, גבינות רכות בנפרד, וגבינות קשות בנפרד. כמו כן, חשוב לשמור את האריזה המקורית או להעתיק את תאריך התפוגה של כל אחת מהגבינות הללו כדי לא לאכול גבינה שפג תוקפה.


כל העיסוק בגינות בוודאי גרם לכם לרצות לטעום גבינה משובחת. הכנו עבורכם מתכון איטלקי קליל להפליא המשלב מספר גבינות. הכינו חבילת פנה בסיר עם מים רותחים, שמן ומלח. בינתיים, המיסו חבילת חמאה ושלושה שיני שום חתוכים לפרוסות על אש נמוכה. 

הוסיפו לחמאה הרותחת חבילה של שמנת מתוקה והמתינו שתרתח, תוך כדי ערבוב קל. לאחר מכן, הוסיפו מעט גבינה גאודה מגוררת, גבינה צהובה, או גבינת מוצרלה. ערבבו עד שירתח והרוטב יתמצק. הוסיפו מעט אורגנו, פלפל ומלח והגישו עם הפנה. 

אפשר לבזוק מעט גבינת פרמזן מגוררת טרייה או אבקת גבינת פרזמן ולהגיש. המנה הזו משתלבת מצויין עם יין לבן ויכולה להיות חלק מארוחת ערב משפחתית או מארוחה זוגית רומנטית.


טיפים לשמירה על גבינות

מתכונים נוספים שכדאי לטעום